א
חת השאלות הגדולות ביותר עבור הורים לילדים עם אוטיזם, היא, האם לספר לילד.ה שהיא/הוא אוטיסט.ית.
מחקרים מצביעים על כך, שעצם הידיעה על האבחנה יכולה לעזור לילד.ה להרגיש ביטחון.
הם עשויים להרגיש יותר בנוח לה
יות עצמם ולהביע את מחשבותיהם ורגשותיהם.
זה יכול להוביל לקשרים משמעותיים יותר עם אחרים ולתחושת שייכות גדולה יותר.
במאמר הזה אציג את היתרונות שבלספר לילד.ה ולדבר על האבחנה באופן פתוח.
להיפטר מהסודות:
זה אולי החלק שממנו הורים רבים חוששים ובכוונה אני בוחרת להתחיל דווקא ממנו.
הסטיגמה על אוטיזם והפחד שלנו מחוסר קבלת האחר והשונה, מובילה אותנו כהורים לרצות להגן ולגונן על הילדים שלנו.
החשש שברגע שנדבר עם הילד.ה על האבחנה, הם ילכו ויספרו לכולם שהם אוטיסטים.
לרוב ההורים חולקים את האבחנה רק עם האנשים הקרובים אליהם, המשפחה הקרובה, הסגל בבית הספר,
ומשאירים את ״הסוד״ הזה קרוב אליהם.
״שמירה״ על הסוד הזה שואבת מההורי
ם הרבה מאוד אנרגיה,
אנרגיה שעדיף לתעל למקומות אחרים.
ברגע שמתנהגים כאילו מדובר בסוד שיש להסתיר, גם הילדים מקבלים את התחושה כאילו משהו לא בסדר בהם. כאילו יש צורך להתבייש או להסתיר את ההתנהגות.
ילדים ובוגרים עם צרכים נוספים, מעידים שיש תחושת בהירות לאחר האבחנה.
הם מבינים ויודעים להסביר, גם לסביבה אבל בעיקר לעצמם, על הקשיים שלהם לעומת החברה ובני גילם
ואפילו מבינים יותר לעומק ומקבלים הסבר להתנהגויות מסוימות.
קחו אשת או איש מקצוע, דברו על הפח
דים והקשיים ונסו להבין איך מתקשרים ומנגישים את האבחנה לילדים בצורה שתחזק אותם ולא תגרום להם להתבייש.
להכין את הילד.ה:
כשמתחילים תהליך של אבחון, הולכי
ם ונפגשים עם כמה אנשי מקצוע במקומות שונים, וכל זה עם הילד.ה.
גם לילדים עם התפתחות תקינה לפעמים יש רתיעה או פחד מאנשים או מקומות חדשים ואצל ילדים עם צרכים נוספים לרוב זה יהיה מורגש יותר.
כדאי להכין את הילד.ה, להסביר ולהנגיש את מה שעומד לקרות.
תוכלו להסביר שאתם הולכים לפגוש איש או אישה נחמדים והתפקיד שלהם הוא להסתכל עליו משחק. דברו איתם על המשחקים ש
יהיו שם, מה נעשה, במה נשחק ועוד.
לילדים בני שמונה או תשע ננגיש את הסיטואציה אחרת מלילדים בני שנתיים-שלוש.
אך החשיבות היא בהנגשה,
ככל שיהיו מוכנים יותר לסיטואציה, ככה יהיה להם יותר קל לקבל אותה ולהבין אותה.
שיפור התקשורת:
עבור ילדים עם אוטיזם, תקשורת יכולה להיות אתגר משמעותי.
עיכוב בהתפתחות המילולית, קושי בהבנת רמזים לא מילוליים או בשיחות.
ידיעה על האבחנה שלהם יכולה לעזור ללמוד כיצד לתקשר את הצרכים וההעדפות שלהם לאחרים.
הם עשויים גם להיות בעלי מוטיבציה גבוהה יותר לתרגל מיומנויות אלו בחיי היומיום שלהם.
זה יכול להוביל לשיפורים ביכולתם לבטא את עצמם, להבין אחרים ולעסוק באינטראקציות חברתיות.
לדוגמה, אם לילד יש רגישות יתר לצלילים או מרקמים מסוימים, הוא יכול ללמוד לתקשר זאת להוריו או למורים. זה יכול לעזור לאחרים להבין את הצרכים שלהם ולהתאים אותם בדרכים המקדמות הצלחה ונוחות.
הבנה עצמית ושיפור איכות החיים:
מחקר שנערך באוניברסיטת פורסמות’ קבע שככל שאנשים מודעים בגיל מוקדם יותר שהם חיים עם אוטיזם, הם זוכים להבנה עצמית טובה יותר, ועשויים ליהנות מאיכות חיים טובה יותר בבגרותם.
כאשר ילד מאובחן עם אוטיזם, הוא יכול להבין יותר לעומק את החוויות האישיות וההתנהגויות שלו.
זה חשוב במיוחד עבור ילדים שאולי הרגישו בעבר שהם "שונים" או שמשהו "לא בסדר" איתם.
בנוסף, הבנת האבחנה שלהם יכולה לעזור לילדים לפתח מודעות עצמית ויכולת הסברה עצמית.
לדוגמה, אם ילד יודע שיותר קשה לו עם אינטראקציות חברתיות או עומס חושי,
הוא יכול ללמוד פעולות או אסטרטגיות שונות להתמודדות עם האתגרים האלה.
הוא יכול גם ללמוד לתקשר את הצרכים והגבולות שלו לאחרים,
מה שיכול להוביל לאינטראקציות חברתיות וחוויות מוצלחות יותר.
ולסיום, תחושת ההקלה שאחרי:
ילדים ובוגרים עם צרכים נוספים, מעידים שיש תחושת בהירות לאחר האבחנה,
הם מבינים ויודעים להסביר, גם לסביבה אבל בעיקר לעצמם, על הקשיים שלהם לעומת החברה ובני גילם
ואפילו מבינים יותר לעומק ומקבלים הסבר להתנהגויות מסוימות.
Comentários