top of page
תמונת הסופר/תד״ר רקפת לוין גונן

בחירת מסגרת חינוכית חלק א׳


אין ספק שבחירת מסגרת חינוכית מתאימה זו אחת ההתלבטויות הכי קשות עבור הורים לילדים עם צרכים נוספים. יש כל כך הרבה דעות, יש את ההיכרות שלכם עם הילד.ה שלכם, יש את התקוות או החלומות שלכם ולא תמיד זה יעמוד בכפיפה אחת להמלצות הצוות או המאבחנים.

נכון, מאבחנים הם אנשי מקצוע, וגם צוותי החינוך. ויחד עם זאת, לא אחת ההמלצה שלהם נשענת על תפישה מקובעת ולא תמיד זה יהיה הדבר שיקדם את הילד בצורה הטובה ביותר.

אז איך מחליטים?

בחלק הזה אני אגע במה לא לעשות ובהחלטה האם כן או לא להעלות לכיתה א׳. בחלק הבא שיתפרסם בניוזלטר של פברואר, אני אגע באפשרויות השונות ובפרמטרים השונים שצריך לקחת בחשבון הששוקלים כל אחת מהאפשרויות הללו.

נתחיל קודם כל במה לא לעשות. הדבר החשוב ביותר הוא לא לשאול בקבוצות פייסבוק או ווצאפ או קבוצות הורים בכלל, מה ההמלצות שלהם. זו אחת השאלות הכי נפוצות בהן אני נתקלת כבר שנים רבות בקבוצות הורים שונות. אז למה זו כזו טעות לשאול את השאלה הזו?

כל ילד שונה, כל משפחה שונה. מה שמתאים ונכון לילד אחד, לא תמיד יתאים לילד אחר ולעתים יכול אפילו להיות מזיק. כל הורה ימליץ מנסיונו ובהתאם לילד הספציפי שלו, אין שום אפשרות להקיש מהמלצה של הורה אחד לילד אחד על הילד.ה שלכם. אין שום קשר בין הסביבה, המערך המשפחתי, המשאבים והמורכבות של הילד של הורה אחד לכל הפרמטרים הללו שמתקיימים אצלכם. אז ההמלצה הכי טובה שלי עבורכם, תבחנו את מה שרלוונטי לכם ולילד.ה שלכם מבלי להשוות להורים אחרים.

הדבר הבא בו אני רוצה לגעת, נוגע לשנת השארות. לילדים עם צרכים נוספים (אגב, גם לחלק מהילדים עם ההתפתחות התקינה) מגיעה שנת השארות בגן. אני יכולה לשתף שאני באופן כמעט מוחלט (למעט מקרים בודדים ונדירים) ממליצה עבור ילד משולב יחידני להשאר שנה נוספת בגן ולעלות לכיתה א׳ בגיל שש וחצי-שבע ולא לפני כן. כמעט תמיד, גם אם הילד.ה שלכם מתאימ.ה מבחינה קוגניטיבית, מבחינה רגשית ותקשורתית הם עדיין לא בשלים. הגן מאפשר עדיין מסגרת של חממה בה קל יותר להבשיל ולהגיע עם בסיס רחב ואיתן לבית הספר. האתגרים בבית הספר מאוד גדולים עבור כל הילדים ובייחוד עבור ילדים עם צרכים נוספים. אין לאן למהר. אנחנו אף פעם לא נצטער על שנה בה הילד.ה נשאר.ה גם אם היא היתה לכאורה מיותרת, אבל אם העלינו לכיתה א׳ לפני הזמן, המחיר שהילד.ה ישלם יהיה לשנים קדימה.

לרוב מערכת החינוך תלחץ עליכם להעלות את הילד.ה. למה? מכל מני סיבות שאין טעם להכנס אליהן במאמר זה. אל תכנעו ללחץ הזה וזכרו את זכויותכם. כן, לעתים זה אומר לערער על החלטת הוועדה, שוב, זכרו כי זו זכאות שמגיעה לילד שלכם וברגע שתהיו איתנים, תוכלו לקבל את מה שמגיע לכם בזכות ולא בחסד.

איך אומרים לילד שהוא נשאר?  מתי נכון לומר לו? זה כבר למאמר נפרד.







18 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


bottom of page